Muzeum Pomocy Drogowej, Holowania
i Ratownictwa Drogowego

To pierwsza nie tylko w Polsce, ale i w Europie, a druga na świecie tego typu placówka. Uroczyste otwarcie Muzeum odbyło się w dniu 2 czerwca 2012 roku podczas pikniku motoryzacyjno-muzealnego. Wydarzenie to było ukoronowaniem 30-lecia powstania i funkcjonowania Firmy. Towarzyszyły mu wydarzenia kulturalne i historyczne - prezentacja grup rekonstrukcji historycznej Gregor i Wilki, spotkania kolekcjonerów, miłośników dawnej motoryzacji, ludzi mających ciekawe pasje oraz pokazy ciężkiego ratownictwa drogowego w wykonaniu zaprzyjaźnionej Firmy Sztyrlic ze Świdnika i Medycznego Studium Zawodowego z Puław. Tworząc i prowadząc to jedyne w swoim rodzaju muzeum pragniemy ocalić od zapomnienia te wyjątkowe auta i urządzenia pomocy drogowej oraz przybliżyć zwłaszcza młodym ludziom historię pomocy drogowej, holowania i ratownictwa drogowego, a starszym zakręcić łezkę wspomnień w oku.

Inspiracją dla otwarcia tego Muzeum było wykonywanie usług z zakresu pomocy drogowej, holowania i ratownictwa drogowego od samego początku funkcjonowania Firmy. Znaczącym impulsem do realizacji tego niełatwego przedsięwzięcia był kontakt z redaktorami amerykańskiego czasopisma związanego z Międzynarodowym Muzeum Holowania i Pomocy Drogowej w mieście Chattanooga w stanie Tenessi w USA.

W Muzeum prezentowane są eksponaty związane z POLSKĄ POMOCĄ DROGOWĄ:

  1. CHEVROLET CANADA
    rok produkcji 1943 – najstarszy holownik w Polsce, uczestnik desantu wojsk alianckich w Normandii w czerwcu 1944 roku, dar UNR’y dla Polski w 1945 roku. Do 1965 roku pracował w PKS w Solcu Kujawskim jako samochód pomocy drogowej. Zabudowa pomocy drogowej z kratownicowymi wysięgnikami i mechanicznymi wciągarkami wyprodukowana w 1942 roku w Chicago w USA a zamontowana na tym pojeździe służyła za wzór do produkcji wszystkich zabudów pomocy drogowych montowanych początkowo na podwoziach samochodów marki JELCZ 706 RTO030 – „Ogórek”, a później na podwoziach innych samochodów ciężarowych.

  2. LUBLIN GAZ 51 wyprodukowany w 1955 roku, wykorzystywany w Ludowym Wojsku Polskim jako samochód warsztatowy i pomocy drogowej.
  1. JELCZ 706 RTO030 – tak zwany „Ogórek”
    wyprodukowany w 1959 roku, numer ramy 023, najstarszy zachowany przy życiu, w dodatku sprawny technicznie samochód pomocy drogowej tej marki i typu z polską zabudową wysięgnikową linową wykonaną na wzór urządzenia zamontowanego na samochodzie CHEVROLET CANADA.
  1. JELCZ PR 06 – tak zwany „Ogórek”
    wyprodukowany w 1976 roku, w niemal idealnym stanie technicznym, całkowicie sprawny technicznie samochód pomocy drogowej z polską zabudową wysięgnikową linową wykonaną na wzór urządzenia zamontowanego na samochodzie CHEVROLET CANADA. Pojazd odzyskany z punku recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji, dzięki pomocy Kolegów pasjonatów dawnej motoryzacji i przy wsparciu Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Lublinie.
  1. MAN 15.168
    wyprodukowany w 1973 roku samochód pomocy drogowej z amerykańską zabudową wysięgnikową linową marki HOLMES
    .
  1. TATRA 815
    wyprodukowana w 1988 roku, użytkowana początkowo jako ciągnik balastowy, a od 2003 roku jako samochód pomocy drogowej z zabudową wysięgnikową hydrauliczno – linową będącą kontynuatorką starszej konstrukcji o napędzie całkowicie mechanicznym.
  1. JELCZ 325
    wyprodukowany w 1982 roku, posiada identyczną zabudowę jak TATRA.
  1. MERCEDES 508 D
    wyprodukowany w 1985 roku, jeden z ostatnich egzemplarzy tego typoszeregu pojazdów tej marki z platformą hydrauliczną marki TISCHER BAVARIA
    .
  1. MAN 10.136
    wyprodukowany w 1987 roku, z platformą hydrauliczną marki CO-ME-AR z dwiema wciągarkami hydraulicznymi i hydraulicznym oraz z hydraulicznym wysięgnikiem holowniczym
    .
  1. FIAT DUCATO
    wyprodukowany w 1987 roku, ze stałą platformą i wciągarkę elektryczną.
  1. IVECO 65-12
    wyprodukowany w 1990 roku, z wysięgnikiem hydraulicznym marki Nielsen i dźwigiem teleskopowym marki ISOLI.
  1. IVECO 190-33
    wyprodukowany w 1984 roku, z hydraulicznym wysięgnikiem holowniczym marki EUROKRAN.
  1. ZIŁ
    dwa podobne pojazdy wyprodukowane w roku 1971 i 1989, zabudowane kiedyś wysięgnikami hydraulicznymi
  1. UAZ 3741
    wyprodukowany w 1989 roku, z niezastąpionym kiedyś wózkiem – tak zwanym motylem i podnośnikiem żabą.
  1. IFA
    wyprodukowany w 1970 roku samochód specjalny z 33 – metrową drabiną pracujący do 2011 roku w Zakładowej Straży Pożarnej Zakładów Azotowych Puławy
  1. Żuk
    trzy samochody wyprodukowane w latach 1969 do 1971 służące do niedawna w jednostkach Ochotniczych Strażach Pożarnych z Powiatu Puławskiego
  1. Star 25 – Jelcz
    wyprodukowany w 1974 roku, wyposażony w autopompę i działko wodne służący do 2010 roku w jednostce Ochotniczej Straży Pożarnej w miejscowości Zagóźdź koło Baranowa.
  1. Star 29
    wyprodukowany w 1979 roku, wyposażony w autopompę i działko wodne służący do 2012 roku w jednostce Ochotniczej Straży Pożarnej w miejscowości Skoki koło Dęblina, dar Gminy Puławy dla Muzeum.
  1. Wózki holownicze
    począwszy od tradycyjnych dwukołowych, przez cztero i sześciokołowe z hydraulicznym napędem załadunku i rozładunku, po ośmiokołowy wózek do transportu samochodów ciężarowych i autobusów – patent pracowniczy puławskiego PKS’u.
  1. Urządzenia służące do wyciągania pojazdów z rowów, stawiania na koła, podnoszenia podczas załadunku i rozładunku oraz wciągania na platformy – wciągarki i przyciągarki od prostych mechanicznych napędzanych korbą, łańcuchem przez elektryczne po hydrauliczne.
  1. Podnośniki mechaniczne i hydrauliczne
    Prawdziwym rarytasem jest niezwykła żaba - podnośnik podobny do współczesnych, tylko, że nie hydrauliczny a mechaniczny. Wyprodukowany latach 30-tych XX wieku jako wyposażenie polskiej tankietki TK-3 produkowanej w WZI’nż w Warszawie na licencji VICERS’a z przeznaczeniem do naprawy czołgu i wymiany gąsienic. Po wojnie służył jako ważny element wyposażenia samochodu pomocy drogowej marki Nysa użytkowanego przez PZM’ot w Grudziądzu.
  1. Podnośnik tak zwany kolejowy
    wyprodukowany na przełomie XIX i XX wieku, wykonany w znacznej części z drewna, okuty stalowymi elementami służący do unoszenia samochodów ciężarowych oraz wagonów kolejowych i tramwajowych.
  1. Podnośnikiem
    Z duszą jest mechaniczny zębatkowy podnośnik znaleziony na polu bitwy II wojny światowej na Podlasiu.

Otwarte od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.00-16.00, w innych dniach i godzinach po wcześniejszym umówieniu.

 

Odsłon artykułów:
382441